Přirozený hydratační faktor pokožky

Přidáno: 20.09.2016 23:34:16 Počet shlédnutí: 314

20 Září 2016

Přirozený hydratační faktor pokožky

Schopnost udržovat vodu ve vrstvách kůže významně ovlivňuje hydrofilní materiál schopný absorbovat vlhkost. Nazývá se přirozeným hydratačním faktorem / angl. Natural Moisturizing Factor, dále jen NMF / a u zdravé kůže by měl tvořit 10% hmotnosti korneocytů a 20 až 30% suché hmoty rohoviny. Složky NMF ve svých molekulách absorbují vodu z atmosféry a kombinují ji s vlastní vlhkostí. Pokožka si uchová svou pružnost, pevnost a vláčnost, pokud tedy rohovinová vrstva dokáže udržet 15 až 30% vody.

Na produkci NMF a celkové bariérové schopnosti rohoviny se významně podílí bílkovina jménem filaggrín, která vzniká zejména v zrnité vrstvě kůže. V dolních vrstvách rohoviny se filaggrín váže na keratin a podporuje jeho stmelování. V horních vrstvách rohoviny je tato bílkovina komponentně rozložena na aminokyseliny, které tvoří asi 40% NMF a na derivát aminokyselin, tj. na kyselinu pyrolidonkarboxylovou / PCA, asi 12% NMF /. Tyto látky jsou důležité nejen pro hydrataci pokožky, ale hrají podstatnou roli i při udržování kyselého pH jejího povrchu. Množství bílkoviny je většinou geneticky podmíněno. Z tohoto důvodu nedostatek funkčního filaggrínu může podmiňovat vznik a výskyt mnoha kožních defektů jako je i extrémní suchost, ekzémy, alergie, ztráta vlasů a jiné. Dalšími složkami NMF je kyselina mléčná a laktáty (asi 12%), urea (7%), cukry (zejména glukóza, 9%), chloridy, fosforečnany a citráty sodné, draselné, vápenaté a mangan (18%), kyselina urokanová, kyselina močová, močovina, glokozamin a keratin (1,5%). Nedávno se ukázalo, že v rohovině zdravé pokožky se nachází i sodná sůl kyseliny hyaluronové, která se velmi významně podílí na vazbě vody.

K hydrataci rohovinové vrstvy přispívá také voda z potu vylučovaného na povrch pokožky. Pot proniká do mezibuněčného prostoru mezi korneocyty, a tak zvlhčuje rohovinu zevnitř. Přímo na patách však potní žlázy chybí, proto bývají vysušené.

Lipidové vrstvy obklopující korneocyty do jisté míry zabraňují vymývání NMF z jejich nitra. Při delším a opakovaném kontaktu pokožky s vodou a alkalickými prostředky však dochází ke ztrátě složek NMF a schopnosti rohoviny vázat vodu. Pokud obsah vody poklesne pod 10%, pokožka přestává být hladkou a vláčnou a naopak se stává dehydrovanou. Synd dehydratované kůže se objevuje stále častěji. Zatímco před dvěma desetiletími byl typický pro ženy ve věku mezi 50 a 60, v současnosti jím trpí téměř všechny ve věku 45 let a stále více mladých lidí. Nejčastějšími příčinami jsou například nedostatek kožní tukové vrstvy, ale i celková dehydratace, nedostatek zdravých tuků a vitamínů ve stravě, kožní a jiná onemocnění. Dále k němu přispívají i externí vlivy jako chladné a větrné počasí, nadměrné opalování, pobyt v klimatizovaných místnostech, nadměrná hygiena či nesprávně zvolená kosmetika a používání nešetrných přípravků s vysokým obsahem alkoholu, kouření, nedostatečný přísun tekutin, užívání diuretik, syntetické materiály, nadměrná konzumace odvodňujících potravin. Dehydratace bývá často doprovázena suchostí a přecitlivělostí. Pokožka zhrubne a stává se náchylnější na popraskání. Suchá kůže však přináší kromě nepříjemných pocitů i zvýšené riziko některých onemocnění. Je to tedy významný rizikový faktor i ze zdravotního hlediska. Postiženému hrozí aktivizace tak dlouho latentních dermatóz, bakteriální záněty, plísňová onemocnění, virové infekce.

Pokud chceme své pokožce pomoci, musíme především dodržovat pitný režim. Voda vyživuje kůži, zvlhčuje ji zevnitř a pomáhá odstraňovat odpadní látky buněčného metabolismu. Kůži dodává vlhkost i strava s dostatkem ovoce a zeleniny. Zatímco pitné vody si můžete dopřát, kolik chcete, jinak to už je s hygienou a naší denní rutinou. Pokud naše pokožka trpí extrémní suchostí, namísto koupání si raději dopřejme kratší sprchu. Dejte pozor i na teplotu vody, příliš teplá voda může negativně ovlivnit projevy suchosti. Před ponořením do vany přidejte do vody vhodné kosmetické výrobky, které zabraňují opětovnému vysušování pokožky. Nejlepší je se po koupání neutírat, jen se postavit na ručník a nechat vodu odtéct a tělo oschnout. Ještě vlhkou pokožku je vhodné natřít krémem, olejem či jiným vyživujícím přípravkem, aby nedošlo k popraskání vrchní vrstvy kůže. Nelze se však natírat čímkoliv. Třeba si zvolit takový přípravek, který obsahuje chybějící látky.

Literatura:
HOJEROVÁ J., BOSKOVIČOVÁ E.: Kozmetika, zdravie, krása, Ako si vybrať kozmetiku – Plat4M Books, s.r.o. Bratislava 2015
ADAMICOVÁ K.: Biopsia kože, Vydala Mgr. Libuša Chrásteková – VYDAVATEĽSTVO, Martin 2008

Tato stránka používá cookies. Vice info

Přihlášení