Vzácný kolagen

Přidáno: 22.11.2016 09:21:17 Počet shlédnutí: 379

22 Listopad 2016

Vzácný kolagen

Vzácný kolagen

Kolagen je namodralá, extracelulární, ve vodě nerozpustná bílkovina, která je základní stavební hmotou pojivových a vazivových tkání. Tvoří 25 – 30% všech proteinů v těle savců, tj. asi 5% jeho celkové hmotnosti a je složkou mezibuněčné hmoty v podobě kolagenových vláken. V kůži však představuje až téměř 70% bílkovin, i z tohoto důvodu má nenahraditelný význam pro její vzhled, charakter a zdravé fungování. V současnosti známe nejméně 27 rozdílných typů kolagenů, označují se I – XXVII. Kolagenová vlákna jsou mimořádně pevná a ohebná, avšak ne pružná. V papilární vrstvě jsou řidší, v retikulární jsou hustší a neuspořádané. Výchozí je vláknitá hmota jménem tropokolagen, který produkují fibroblasty. Po vypuzení z fibroblastů polymerizuje a formuje bělavou trojzávitovku. Tvoří ji tři spirálovitě stočené řetězce s přibližně stovkou aminokyselin. V mladém věku jsou vlákna kolagenu uspořádána síťovitě a v blízkosti pokožky jsou tenoučká a orientována kolmo k jejímu povrchu. Kotevní vlákna, která dosahují až na bazální membránu, zajišťují pevné spojení škáry s pokožkou. V hlubších vrstvách škáry jsou vlákna hrubší a jejich pletence jsou uloženy ve směru mechanického namáhání kůže.

Od svého vzniku prochází kolagen nevratnými formami stárnutí, až se nakonec za několik měsíců rozpadne na své stavební složky. Mladé formy kolagenu jsou schopny zadržovat ve své trojzávitovce potřebnou vlhkost. Takovým způsobem jsou schopny zabránit vysušování kůže a spolu s kyselinou hyaluronovou tvoří vodou napitou podložku pro pokožku. Čím je však kolagenová trojzávitovka starší, tím více vlákna tuhnou, spojují se a vážou vodu stále slaběji. Nejstarší kolagen má formu ztuhlého gelu a při pokojové teplotě lidského těla už vodu není schopen vázat. Aktivní kolagen se stává pasivním. Úbytek aktivního kolagenu je jednou z příčin tuhnutí škáry, ztráty její vláčnosti a následně i vzniku vrásek.

V naší kůži jsou v každém okamžiku přítomny všechny formy kolagenu. V mladším věku v důsledku vysoké aktivity fibroblastů je produkce mladého kolagenu rychlá. S přibývajícím věkem, zejména po třicítce se však tvorba kolagenu zpomaluje a odbourávání kolagenu zrychluje. Špatnou zprávou je, že u žen mnohem rychleji než u mužů. Kromě toho v organismu stoupá množství enzymu kolagenáza, což podporuje i škodlivý mikroorganismus Clostridium prefringens. Kolagenáza rozrušuje kolagen, jehož je ve stárnoucí kůži už tak nedostatek. Jelikož kolagen nelze vstřebat přes kůži, užívají lidé výživové doplňky, díky kterým navýší hladiny kolagenu v těle. Kolagenové doplňky jsou pro kůži skutečně přínosné, protože pomáhají při redukci vrásek a jemných linií. Dokáží pokožku napnout a zaoblit. Existují však i potraviny, které přirozeně navyšují tvorbu kolagenu.

Dieta pro rozzářenou pokožku by měla obsahovat zelí, protože je jednou z nejznámějších potravin, která obsahuje látky na produkci kolagenu. Přítomnost antioxidantů a fytoživin jako je lutein, tiokyanáty, zeaxantin, isothiokyanáty a sulforafan, zlepšují hydrataci a pružnost pokožky. Dále bychom měli zařadit do jídelníčku sójové produkty jako je sójové mléko a sýr, protože přítomnost genisteinu, přirozeného rostlinného hormonu v sóji, zlepšuje tvorbu kolagenu. Přítomnost antioxidantů v sóji také není k zahození, působí při péči o pleť jako zázrak. Červené ovoce jako jablka, pomeranče, třešně, jahody a červená zelenina jako řepa, červená paprika, červené brambory fungují jako anti-age potraviny. Přítomnost antioxidantu lykopen v červeném ovoci a zelenině zvyšuje tvorbu kolagenu. Pokud chceme mít zdravou pokožku, vsaďme na fazole. Obsahují kyselinu hyaluronovou. Tato látka zlepšuje hydrataci kůže, udržuje pokožku vlhkou a hladkou, zvyšuje pružnost pokožky, zlepšuje syntézu kolagenu, pomáhá zdravému růstu kožních buněk, podporuje stabilní tón pleti a zdravé klouby. Je jednou z nejdůležitějších složek, které hrají důležitou roli v buněčné proliferaci a migraci. Mrkev je bohatá na vitamin A, který pomáhá zvýšit tvorbu kolagenu a zpomaluje tak rozpad kolagenu i elastinu. Vitamin A zpevňuje a stimuluje dermis, napomáhá také zlepšit průtok krve k povrchu kůže. Čtvrt poháru vlašských ořechů obsahuje přibližně 2,7 gramů a čtvrt poháru lněných semínek obsahuje 6,3 gramů omega-3-mastných kyselin. Omega-3-mastné kyseliny patří mezi esenciální mastné kyseliny a pro zdraví jsou nesmírně důležité. Jejich jediným zdrojem je naše strava, protože tělo si je samo nedokáže vytvořit. Tipy pro krásnou pokožku by měly zahrnovat potraviny bohaté na omega-3-mastné kyseliny, které zvyšují tvorbu kolagenu a snižují riziko rakoviny kůže. Zařazení černých nebo zelených oliv do jídelníčku je jednou z nejlepších věcí, jakou můžeme pro zdravou pokožku udělat. Olivy jsou bohatým zdrojem síry, která podporuje tvorbu kolagenu. Přítomnost vitamínu C v citronech a pomerančích také pomáhá zvýšit tvorbu kolagenu. Mezi ovoce, které prospívá zdravé pokožce a které obsahuje vitamin C, patří jahody, ananas, pomeranče a papája. Avokádový olej je bohatý na rostlinné steroidy, vitamin E a omega-3-mastné kyseliny, které pomáhají výrazně zredukovat stařecké skvrny. Přítomnost karnozinu v krůtím mase snižuje tvorbu vrásek na kůži. Karnosin je aminokyselina, kterou si tělo dokáže přirozeně vytvořit a zamezuje stárnutí kůže, či tvorbě vrásek. Podporuje pružnost kůže a to omlazením kožních buněk. Krůta je úžasný zdroj zinku, který redukuje suchou pokožku, záněty na kůži a podporuje růst kožních buněk zvýšením tvorby kolagenu a elastinu.

Tato stránka používá cookies. Vice info

Přihlášení